†Gótika az építészetben
2006.05.17. 18:34
Gótikus elnevezés a reneszánsz korszakból származik.
A Gótika az építészetben
A gótikus elnevezés a reneszánsz korából származik, a csúcsíves stílus elítélő értékelése. A reneszánsz ember felfogása szerint az antik muvészet aranykorát a középkor barbár, a gótoktól eredő torz muvészete követte. Valójában azonban a gótok és a gótikus stílus között nincs összefüggés. A gótika sokrétu, belsô ellentmondásoktól és ellentétektôl feszülô gazdag világát, a társadalom alapvetô változásait az irodalom és a képzômuvészetek is tükrözik. A formanyelv továbbra is kötött. Az ábrázolás korábbi, sematikus merevsége azonban fokozatosan feloldódik. a szimbolikus ábrázolásmód helyett az eseményeket elbeszélô és az érzéseket kifejezô, a természet megfigyeléseirôl tanúskodó, valósághubb művészet fejlôdik ki.
A legfôbb muvészeti feladat továbbra is a templomépítés marad. A súlypont a székesegyházakra tevôdik át. A gótikus stílus kifejlesztésében döntô fontosságúak a XII. században a ciszterci rend. A gótika sajátos stílusváltozatát alakítják ki a XIII. században a szegénység eszményét hirdetô kolduló vagy prédikátor rendek a ferencesek és domonkosok. A gótika késôbbi szakaszában a plébániatemplomok kerülnek túlsúlyba. A gótikus templomok alaprajzi és magassági méreteikben általában túlnônek a románkoriakon.
Téralakítás:
Alaprajz: kereszt. A gótikus építészet stílusjegyei: a jellegzetes tér- és tömegalakítás, a szerkezeti rendszer és a részletformák a nagy francia székesegyházakon alakulnak ki. Téralakításukban a legfôbb törekevés a román stílusban kiérlelôdött alaprajzi elrendezés és felépítés továbbfejlesztése: a térrészek egyesítése áttekinthetô, magasba törô, erôsen bevilágított téregyüttessé. A térelrendezés általában hosszanti. A többhajós térrészek általában bazilikás felépítésuek. Az egységesebb teru csarnoktemplomok (és terem templomok, amik fôleg Kelet- és Közép- Európában voltak elterjedve), bár egyes vidékeken korán is elôfordulnak, a kolduló rendeknél és a késôi polgári gótikában válnak gyakorivá. A hajók térarányai általában igen karcsúak. A fôhajók magassága a francia székesegyházakban a szélesség két-háromszorosa. Kelet és Közép-Európában zömökebbek. A terek lefedése túlnyomó részben boltozatos, kezdetben hatsüveges, majd gótikus keresztboltozat. Angliában korán megjelennek a bordák szaporításával kialakuló, a boltmezőket egységbe fogó csillag- és hálóboltozatok.
Szerkezetek:
A gótika a csúcsív és a bordás keresztboltozat felhasználásával és továbbfejlesztésével alapvetően új, egységes szerkezeti rendszert hozott létre. Megteremtette a nagyméretu, magasbatörő terek áttekinthető, fénnyel elárasztott együtteseinek kialakításához a viszonylag könnyu boltozatokat hordó és így karcsú támaszokkal megoldott vázas szerkezeti felépítést.
A teherhordó szerkezeti váz részei a boltsüvegek terhét hordó boltozati bordák. Igyekeztek kiküszöbölni a keresztboltozat négyzetes alaprajzának kötöttségét. Ezek a törekvések hozták létre a csúcsíves gótika keresztboltozatát. Ennek homlok- és átlós ívei csúcsívesek, így oldalnyomásuk kisebb. A csúcsíves homlokívek egyúttal lehetôvé tették, hogy keresztboltozatok téglalap alaprajzzal épülhessenek.
Kialakítják a fiókos dongaboltozatot. A késôi gótikában a vízszintes vetületben egyenes bordákat két irányban hajlított, szeszélyesen ívelô vonalvezetésu bordázat váltotta fel.
A rendkívül karcsú határoló falak, ill. az egyre nagyobb nyílásokat közrefogó keskeny faltestek nem voltak elegendôk a boltozatok oldalnyomásának felvételére. Ezért ezeket a boltvállak tengelyében a falsíkra merôleges támpillérekkel támasztották meg és merevítették. Kelet és Közép-Európában a támív elmarad, a támpillér az épület belsejébe kerül.
A gyakran igen nagy méretu ablaknyílásokat színes üvegezéssel zárták el.
Alaktan:
A stílus késôbbi szakaszaiban a díszítôkedv fokozódik, és a formák gyakran elszakadnak a szerkezeti adottságoktól. Az alapvetôen alaktani elemek a támaszok: pillérek, oszlopok, gyámkövek, támpillérek és támívek; a boltozati elemek: bordák és zárkövek; a felülettagoló elemek: párkányok, nyílások és ezek keretezései, osztásai, fülkék, ívsorok; végül egyes, a szerkezetektôl független, sajátos díszítôelemek. A pillérek és oszlopok megôrzik a támaszok hagyományos tagolódását, lábazatra, törzsre és fejezetre. A támpillérek felületei kezdetben simák, tagolatlanok. Késôbb a merev síkokat kôrácsokkal gazdagon keretelt szoborfülkékkel oldják fel. A homlokzatok vízszintes tagolóelemei a lábazati, osztó- és koronázópárkányok. A falnyílások felül kezdetben szinte kizárólag csúcsívvel záródnak. A csúcsív fejlôdése során egyre magasabb, meredekebb ívu. A késôi gótikában a csúcsívet sokszor már, részben összetett ívformák: szamárhát-, Tudor-, függöny- és szegmensívek váltják fel. Az ablakok alakja, keretezése és osztása a gótikában fokozott jelentôségu, miután méretük erôsen megnövekszik, és a homlokzatok uralkodó elemivé válnak. Általában a támpillérek közeiben helyezkednek el, és gyakran a teljes támpillérközt kitöltik
A vonalzóval és a körzôvel szerkesztett rajzú kôrács, a mérmu az ikerablakokat egybefoglaló teherhárító ív mezôjét elzáró kôalapot áttörô környílásból fejlôdik ki. Ez fokozatosan növekedve végül kitöltötte a csúcsíves ívmezôt, a fennmaradó felületeket ívháromszögek törték át, a kört pedig belül karéjok tagolták. Mérmuvekkel osztották a kör- vagy rózsaablakokat is, kezdetben küllôs osztást továbbfejlesztve, majd szabadon szerkesztett idomokkal.
Kelet-Közép-Európában a homlokzat egyszerubb.
Tömör felületeken vakmérmuvet alkalmaztak. A bejárati nyílás fölött a csúcsíves ívmezôt többnyire dombormu vagy vakmérmu, esetenként mérmuves ablak tölti ki. A nem szerkezeti jellegu díszítôelemek tovább gazdagítják a szerkezeti és tagolóelemeket. A gótika két jellegzetes díszítôeleme a kúszólevél és keresztvirág.
A nyugati homlokzatok, egyben az épülettömeg uralkodó elemit alkotó tornyok négyszöghasáb tömegét támpillérek, fiatornyok, fülkék és karcsú magas ablakok tagolják függôlegesen, ami fokozza a monumentalitás hatását.
|